torsdag 10. desember 2009

Et møte med Sør-Afrika

Jeg satt på flyet og kjente hjulene rulle ut og treffe bakken under meg. Jeg hadde gledet meg til å komme ut av det svette, bråkete flyet. Piloten stemme lød over høytaleren: ”Mine damer og herrer. Vi har nå landet, velkommen til Sør-Afrika”. Setebeltet skiltet slukket og mennesker begynte å reise seg. Ivrig etter å komme seg ut. Jeg tok vesken min og ble sittende å vente på at flyet tømte seg for de stressende passasjerene. Da flyet endelig var tomt for folk, reiste jeg meg og gikk ut av flyet. Det første jeg merket da jeg gikk ut var et varmeslag som kom mot meg. Jeg ble stående på flytrappen å se meg rundt. Jo da, det var fint her. Flyplassen lå ved havet, å jeg kunne se det glitrende, dype, mørkeblå havet ende i horisonten. Bak meg lå en gresslette i smaragd grønn farge. Sebraer og giraffer så opp mot flyet før de begynte å gresse igjen. Etterfulgt av sletten lå en liten by. Det luktet annerledes her. Ikke spesielt god eller vondt. Bare annerledes. En blanding av noe tropisk og fly eksos. Å det var utrolig varmt her også, minst 30 grader c. Jeg følte meg klam. Det første på listen min var å dra rett til hotellet og ta et bad. Det var så stille her, ved unntak av en lav summing fra byen i bakgrunnen.
Jeg gikk ned trappen og gikk mot den svarte bilen som ventet på meg. En mørk mann stod foran bilen med bagasjen min og smilte bredt da jeg kom mot han. Mannen gikk rundt bilen og åpnet døra for meg. Det var deilig og kjørlig her inne. En stor forbedring fra landet utenfor. Bagasjerommet ble åpnet og lukket før mannen satte seg in i bilen og kjørte mot hotellet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar